Kijk je mee achter de schermen van het gedrag?
Deze workshop richt zich naar leerkrachten die willen begrijpen wat een ‘moeilijke’ klas, waar kinderen met ‘lastig’ gedrag of leerproblemen zitten, ons te vertellen hebben. Wat zit er achter pestgedrag, faalangst of diagnoses alsdyslexie, ASS, ad(h)d, HSP, enz. verscholen?
Als leerkracht zien we vaak dat kinderen een kopie zijn van hun ouders. Maar staan we er wel eens bij stil dat kinderen op weekdagen vaak meer tijd doorbrengen bij hun leerkracht dan bij de ouders? We hebben als leerkracht een grote impact op hun welzijn. We zijn sterk gefocust op hetdetecteren van problemen bij de kinderen. Deze ‘zorg’ geven we door aan de ZORG – Leerkracht, eventueel met tussenkomst van het CLB. Om het gedrag van een kind bij te sturen, kiezen we vaak voor de weg van extra begeleiding, een andere aanpak of compensaties, straffen en belonen, een pilletje… Maar klopt dit wel? Duiken er niet steeds meer problemen op? Evolueert het onderwijs mee met de echte noden van kinderen?
Via het spiegelprincipe geven kinderen op allerlei manieren ‘heldere’ aanwijzingen waarmee we onze eigen werking, of dat van het schoolsysteem, kunnen onderzoeken. Eerder dan hun gedrag te corrigeren, gaan we kijken wat ze ‘be-lichten’ over onze maatschappij, ons onderwijsgebeuren, onszelf als leerkracht en als mens. Op deze manier kunnen wij hen effectiever helpen. De verandering zal dan merkbaar zijn op school, in de klas en in jezelf. Dit doen we door een verhaal over een klasgroep/team of een kind te vertalen via de PresentChild-methode. Daarnaast krijg je handvatenom één en ander concreet in de klas of school toe te passen. Als je achter de schermen van hun gedrag kijkt, ga je kinderen op een andere manier benaderen en ondersteunen. Zo creëer je meer harmonie en rust in jezelf , de klas en de school.
Er zijn 3 levels die je kan volgen. De volgorde van de levels dient wel gerespecteerd te worden. Wie dieper wil gaan volgt steeds een volgend level.
Level 1
Level 1: Wat kinderen ons spiegelen over de wereld, de maatschappij en het onderwijs
- Een eerste kennismaking met de PresentChild-methode.
- Je krijgt inzicht in hoe spiegelen werkt.
- Wat wordt er allemaal gespiegeld door de maatschappij en het onderwijs?
- Inzicht in een veelzijdige opvoeding: doen – voelen – denken
- Wat kunnen de veelvuldige ‘labels’ zoals ad(h)d, autisme, hsp, … betekenen?
- Een proevertje van level 2.
Doel: Een eerste voeling en inzicht krijgen in het spiegelwerk. Hoe je dat concreet kan toepassen op de wereld, de maatschappij en het onderwijs.
Level 2
Level 2: Het functioneren van de leerkracht onder de loep aan de hand van het verhaal over je klas, je collega’s, het schoolbestuur
- Leren om zelf een vertaling te maken van het verhaal over een groep/team.
- Grijpbaar materiaal van buiten ons wordt waardevol ingezet om de spiegel ervan te gaan inzien.
- Wat wordt er aan jou duidelijk gemaakt?
- Wat doe je met je nieuwe inzichten?
- Wat kan je ondernemen om een andere positie in te nemen binnen de klas en team van het schoolgegeven?
- Handvaten hoe je het verhaal op jouw functioneren als leerkracht van toepassing kan maken.
Doel: Je krijgt inzicht in je eigen functioneren als leerkracht. Ervaren waar jouw blinde vlekken en aandachtspunten liggen als het gaat om je werkhouding.
Level 3
Level 3: ‘Spiegeltje spiegeltje aan de wand, wat ligt er nu in mijn hand’. Het functioneren van jezelf als mens aan de hand van het verhaal over een kind, een collega, …
- Leren om zelf een vertaling te maken van het verhaal over het kind, een collega
- Het ontdekken van je blinde vlekken in jezelf en wat een completere waarheid is over jezelf.
- Ondersteuning en werken aan oplossingen.
- Oefenen hoe je beter bij jezelf kan blijven in alle omstandigheden.
- Ik en E-moties.
Doel: Inzicht in je eigen functioneren als mens. Je ervaart en ontdekt waar jouw blinde vlekken en aandachtspunten liggen als het gaat om je persoonlijk leven (dat ten grondslag ligt aan je werken)
PS: deze level kan ook individueel gevolgd worden bij een Kindertolk.
Eerst volgende data
Op 24 en 25 November 2016
Level 1 en 2 – GENT – Via Vonk en Visie
ook in 2017
Op 24 en 25 maart 2017
Level 1 en 2 – Antwerpen – Via Vonk en Visie
[contact-form-7 id=”3340″ title=”Inschrijving – Nascholing: Kijk je mee achter de schermen van het gedrag? – Level 1″]
B-ONE-Coaching
Coaching in Bewustwording: van Onderbewust Naar Eénheidsbewuszijn